05.06.07    text: Áda    pics: T.Isoaho, K.T.Ekstrom

NEJČERSTVĚJŠÍ STUDIOVÁ NAHRÁVKA ROTTEN SOUND VYDANÁ NA MINI CD CONSUME TO CONTAMINATE, BY MOHLA VYHRÁT CENU ZA NEJLÉPE NAHRANÉ BICÍ V HISTORII GRIND CORE. NEJEN ŽE JSOU PO TECHNICKÉ STRÁNCE ULTRA RYCHLÉ A PRECIZNÍ, ALE I PRÁCE S ČINELY A JEJICH PESTRÉ POUŽITÍ V GRINDOVÝCH RYTMECH, ČLOVĚKA VELICE PŘEKVAPÍ - A ŽE TĚCH ČINELŮ NĚCO USLYŠÍTE. SE SENNHEISER SLUCHÁTKY NA UŠÍCH A HLASITOSTÍ NĚKDE HODNĚ VPRAVO, JSEM SI NEJENOM UŽIL VYNIKAJÍCÍ MUZIKU, ALE BYL JSEM ROVNĚŽ POHLCEN SCHOPNOSTMI NOVÉHO BUBENÍKA SAMIHO, ČISTOTOU NAHRÁVKY JEDNOTLIVÝCH NÁSTROJŮ A CELKOVOU PRODUKCÍ. NADŠEN NOVÝM MINI CD, JSEM SI POPOVÍDAL SE ZPĚVÁKEM KEIJEM O NOVÉM BUBENÍKOVI, O NAHRÁVÁNÍ MINI CD BEZ DLOUHOLETÉHO PŘÍTELE MIESZKA TALARCZYKA A O VYNESENÍ SKANDINÁVSKÉHO GRIND CORE NA NOVOU ÚROVEŇ.

Rotten Sound

GRIND S RYCHLOSTÍ ŽDÍMAČKY · NÉST VLAJKU SKANDINÁVSKÉHO GRINDCORE
POSEL PROHNILÉ REALITY · CONSUME TO CONTAMINATE


ROTTEN SOUND vznikl v roce 1993, ale trvalo celých sedm let, nežli kapela začala aktivně koncertovat mimo domácí finskou scénu. Jejich skvělé vystoupení na druhém ročníku festivalu Obscene Extreme, představilo ROTTEN SOUND jako nový koncertní objev grind coreové scény právě v tomto koncertně aktivním roce 2000, tedy těsně před tím, než nahráli své klíčové album Murderworks. Ve spolupráci s vycházející hvězdou grind core světové úrovně Mieszkem Talarczykem, dosáhli RS na Murderworks zvuku a produkce jako nikdy předtím. Jejich mimořádně rychlý a technický bubeník Kai vtiskl albu punc dravého grind core, který se prohnal scénou jako smršť, a s nímž se kapely dodnes srovnávají. ROTTEN SOUND přijali pozvání zahrát na Obscene Extreme znovu v roce 2002, aby publiku naservírovali svůj precizně podaný vysokorychlostní vražedný grind. V roce 2004 se ROTTEN SOUND vydali do studia s Mieszkem naposledy, aby světu zanechali své dílo Exit, obsahující neúprosný grind se zvukem masivního rozměru. Jejich deska dokumentující sociální a politická témata, jakými jsou společenská přizpůsobivost, neetické chování či agresivní mezinárodní politika, se pevně usadila na úrovni grind core prvotřídní kvality. Poté co v prosinci téhož roku svět extrémní hudby tragicky ztratil Mieszka, kapela převzala jeho odkaz a odehrála celou řadu vystoupení, aby udržela duch (z)dravého grind core naživu. V roce 2006 Kai kapelu opouští a je nahrazen Samim, se kterým ROTTEN SOUND nahrávají EP Consume to Contaminate. První počin bez Mieszka za mixpultem a bez Kaie za bicími je netrpělivě očekáván. Výsledkem je zdrcující sestava nejvíce dynamického a těžkého zvuku, jaký kdy RS dosáhl, poháněného vždy přítomnými bicími, které vás nemilosrdně fackují zleva zprava. Dobře zapamatovatelné série osmi skladeb se na tomto EP nelze nabažit.


GRIND S RYCHLOSTÍ ŽDÍMAČKY

Rotten Sound

Tento rozhovor ani nelze začít jinak, než-li se zeptat na Kaie, vašeho předchozího bubeníka. Co dělá nyní a jste stále v kontaktu?

Viděl jsme Kaie včera jak hraje rock’n’roll. Hraje v menší rock’n’rollové kapele jen tak pro zábavu a moc mě bavilo ho včera sledovat. Mám toho chlapíka moc rád, jsme opravdu velcí přátelé a tak mi schází pokaždé, když jedeme někam na turné. Pořád si všichni říkáme „Kde je Kai?“ Je to můj nejlepší kamarád, ale Sami – to je sakra dobrý bubeník.

Slyšel jsem, že se Sami naučil hrát grind od Kaie. Je to pravda?

Ještě před třemi lety Sami neuměl hrát žádný grind. Uměl hrát na bicí, ale ne grind. Chodil na lekce ke Kaiovi a pár dalším bubeníkům. Učil se celkem od čtyř lidí, včetně Kaie, a učil se opravdu poctivě. Cvičil grind každý den, aby se to naučil tak, jak hraje dnes. Náš kytarista cvičí ve zkušebně nahoře v patře a říkal, že hraje jako pračka v cyklu ždímání. Sami je skutečně vynikající. Je schopný hrát grind tři hodiny a stále dál a dál. Tohle nám ve skutečnosti u Kaie chybělo, protože tohle on nesvedl. Kai zahrál pár skladeb, dal si pauzu, potom bylo nějaké intro, pak jsme zase zahráli a zase další intro. Se Samim jenom hrajeme, hrajeme a pořád hrajeme. Ale abys mě špatně nepochopil – Kai pro nás znamenal mnoho.

Tak teď tomu rozumím! Dneska jste zahráli alespoň šest svých grindových pecek jednu za druhou, bez jediné přestávky.

Jasně, to jsme se naučili takhle hrát se Samim hromadu skladeb najednou. Bývá to tak šest skladeb za sebou v jednom setu bez přestávky a celkem zahrajeme tak 18 věcí během vystoupení.

Byl to tedy úmysl, spojit několik skladeb dohromady do jednoho setu?

Ano, byl. Nesnáším, když někdo často mluví k fanouškům, to nikdy není dobré. Když řekneš: „Máte se tam (v hledišti) kurva skvěle nebo co?“, tak to není grind! Taky pořád nemůžeš lidem říkat „Děkujeme vám.“ Můžeš sice říci: „V České republice jsem moc rád“, ale nemůžeš to říci osmnáctkrát, protože právě tolik jsme hráli skladeb. Prostě chceme mít normální vystoupení. Normální kapely mají kolem deseti skladeb, nebo méně a s grindem je to kolem dvaceti. Takže je kombinujeme a chceme, aby plynule přecházely jedna do druhé. Cítíme se dobře, když si můžeme říkat „Jedeme, jedeme, hrajeme.“ A když hrajeme, tak nechceme dělat nic jiného, než hrát.

Během vašeho dřívějšího koncertu v Praze, jsem viděl, jak někdo skáče z pódia a přitom se zranil. Bylo to někde uprostřed vašeho vystoupení, a přestože byl před pódiem pořádný kotel, tak ty jsi dával dobrý pozor na to, co se děje a téměř jsi vystoupení zastavil, aby ses ujistil, jestli je ten člověk v pořádku. Musím se přiznat, že to pro mě byl velmi silný moment, vidět jak zpěvák grindové kapely dává pozor na lidi pod pódiem, s ohledem na to, jak je vaše hudba rychlá a agresivní.

Vždy sleduji co se děje kolem. Dávám pozor, aby se nikdo nezranil, protože nechci být tím, komu na pohřbu řeknou, že ROTTEN SOUND se o nic nepostarali. My se ale staráme a nechceme, aby se lidé během našeho vystoupení zranili. Chceme, aby se lidi bavili. Je to fakt hloupé, když si představíš, že se někdo zraní a nikoho to nezajímá. Když se stane nehoda, tak je nutné to řešit. Fakt je ten, že nehody se prostě stávají a opilým lidem obzvlášť. Potom je možné zase hrát, ale je nutné to vystoupení zastavit, pokud se něco stane. To je velmi důležité. Nikdy nechci mít během vystoupení žádné špatné zážitky.


NÉST VLAJKU SKANDINÁVSKÉHO GRINDCORE

Rotten Sound

Pro mnoho fanoušků jste nejvýznamnější kapelou, která převzala odkaz NASUM, jako nositele inovativního grind core.

No, určitě nejsme jediní, protože vždycky je tady NAPALM DEATH. Ale je to pro nás velká pocta slyšet, že jsme převzali vlajku skandinávského grind core po NASUM, ale jsou tu i další kapely jako GADGET, BIRDFLESH, JIGSORE TERROR, SAYYADINA a SPLITTER. A další kapely se objevují. Přál bych si, aby se také nějaké grindové skupiny objevily ve Finsku, ale to ne. Finské kapely hrají kurva jen metal. Jediné světlé místo byli TO SEPARATE FLESH FROM THE BONES – lidi z HIM, AMORPHIS a AJATTARA. Nakonec ale stejně nehráli moc živých vystoupení. Pozvali jsme je snad desetkrát, aby se k nám připojili na turné, ale nikdy nejeli. Vždy dali přednost HIM a AMORPHIS.

Kdo je vlastně z které kapely?

Baskytarista Niclas Etelävuori je z AMORPHIS a je zároveň i producentem. Bubeník Mika "Gas" Karppinen je z HIM a kytarista Pasi Koskinen byl dřívější zpěvák v AMORPHIS a dnes má svoji kapelu AJATTARA.

Tak to vysvětluje, proč se jim podařilo dovézt z Anglie do Finska Jeffa Walkera z bývalých CARCASS, aby si s nimi zahrál na jejich vystoupení. Bylo to tak před dvěma lety...

Tohle vystoupení jsem osobně viděl. Byl to masakr, a právě proto je to tak smutné, když to porovnáš s potenciálem HIM nebo AMORPHIS. Byla by to mnohem lepší kapela. Na pódiu jsou opravdu šílení. Mohl bych to srovnat s obdobím našich vystoupení s krví. Oni vystupují s punčochami na obličeji a to je šílené. Byli jsme na ně vlastně pěkně naštvaní, protože jsme chtěli sami s punčochami vystupovat těsně před tím, než si je oni sami vzali. Říkali jsme si, že už té krve bylo dost. Krev je špatná, protože si ji lidi špatně vykládají. Proto používáme jen barvu a opravdovou krev jsme nikdy nepoužili. Říkali jsme si, pojďme použít něco jiného – punčochy! Uděláme díry pro oči a ústa a bude to vypadat opravdu zlověstně. A potom přijdou tihle hoši a s punčochami zahrají. Prostě byli první.


POSEL PROHNILÉ REALITY


Na vašem posledním albu Exit, se mezi jinými, zabýváte tématem sebevražd. Proč je ve Finsku tak vysoký podíl sebevražd?

Přijeď strávit jednu zimu do Finska a uvidíš, jak tam vypadají lidi v barech. Je to depresivní. Lidé vypadají jako chodící mrtvoly. Chodí popíjet, aby se cítili lépe, ale druhý den ráno se cítí mnohem hůř. Podíl sebevražd nikdo nekontroluje a nikoho to nezajímá. Je těžké to říkat, ale myslím si, že Finsko je v tomto směru nejchorobnější zemí na světě. No, vlastně si nejsem jistý - Island je možná ještě chorobnější, takže jsme jen druzí. Je to tím, že se lidé cítí natolik mizerně, že neví co s tím. Já se s tím srovnám tak, že se vykřičím do publika a je pak pro mě snadné, zbavit se špatných pocitů. Po vystoupení se nikdy necítím špatně, pocity mám vždycky dobré.

Ve svých textech často popisuješ temnou stránku kapitalismu...

...Určitě ano, kapitalismus lidi utahá a nikdo se o ně nestará. Je to jen o penězích.

Rotten Sound

…anebo píšeš o špatné zahraniční politice, jako ve skladbě V.S.A. - Violent States of America (Násilné státy americké).

No ano, U.S.A. se pokouší zbavit se násilí skrze zabíjení lidí – opravdu dobrý nápad! Bylo opravdu děsivé letět dnes letadlem. Viděl jsi ve zprávách informace o hrozbě teroristických útoků? (Keijo odkazuje na dnešní hrozby teroristických útoků na letadla startující z Londýna). Opravdu jsem se bál a ostatní se báli také a to jenom kvůli tomu, jak k problematice terorismu přistupují U.S.A. Není lepší způsob teroristické hrozby. Teroristé jdou proti moci. Bojují ohněm proti ohni. Proč přikládat oheň k ohni? Zkusme žít v míru, ale to je pro George W. Bushe nemožné. On je šílený a i jeho otec je šílený. On sice ví co dělá, ale ve jménu Hisbaláhu je šílený.

Myslíš si, že lze tuhle politiku jakýmkoli způsobem usměrnit či kontrolovat?

Myslím si, že nemáme žádnou šanci. Je to špatný pocit, je to chaotické a je to grind core, že kdokoli z nás může zemřít během letu na vystoupení. Když poletíme na vystoupení do České republiky, tak můžeme zemřít jenom proto, že George W. Bush je naštvaný na nějakého debilního teroristu, který je zase naštvaný na jiného debilního teroristu. Je to tak hloupé, že všichni lidé na světě musí být vystrašení, že nemohou prostě žít po svém. Pokud chceš cestovat rychle, tak bys neměl létat, protože můžeš zemřít.


CONSUME TO CONTAMINATE


S ohledem na fakt, že jste nahráli vaše album Exit s Mieszkem Talarczykem v jeho studiu SoundLab - bylo pro vás těžké nahrát EP Consume to Contaminate, jako důstojného nástupce bez Mieszka?

Jo, bylo to opravdu těžké. Musím říci, že to byl náš nejtěžší pobyt ve studiu, protože jsme všichni na Mieszka vzpomínali a jako by tam byl s námi. Myslím si, že nám pomohl i s touhle nahrávkou. Jako by říkal u mixu „Udělejte tohle a támhle to!“ Měl to pod kontrolou jako obvykle. O grind core věděl všechno a nám opravdu chybí. Je to víc než zřejmé, že nám ten chlapík kurva chybí a je to tak nefér – říkal jsem to už více přátelům, že si osud raději měl vzít mě, protože já jsem jenom zpěvák, zatímco on představoval grind core současnosti. Jsem jenom zpěvák, tak proč ne já? Našel by se přece někdo další a mnoho mladších kluků je schopno zpívat jako já – no, stejně jako já kurva ne, ale skoro stejně (směje se). Ale vážně, Mieszko pro naši celou kapelu udělal spoustu dobrých věcí, jelikož nás naučil stát se grindcorem tak, abychom grindcorem žili. I když se v naší hudbě objeví prvky sludge či doomu, tak si vždy budeme pamatovat to, co nás Miezsko naučil. Poslechni si alba NASUM, poslechni si Human 2.0 od začátku do konce. ROTTEN SOUND má co dělat, aby se s tímhle mohl srovnávat. Nevím jestli se nám to povedlo s Murderworks. Byli jsme blízko, ale nevím jestli jsme se přiblížili. Opravdu nelze dávat jablka a hrušky do stejného košíku.

Rotten Sound

Mini CD Consume to Contaminate jste nahráli ve studiu Sound Supreme v koprodukci s Jannem Saksou. Kdo to je?

Janne je ve Finsku velmi známý a nahrává velké kapely. Nevím jestli jsi někdy slyšel o kapele MOKOMA. Jsou opravdu velmi dobrá grass metalová kapela z Finska. Zpívají ve finštině a neustále vedou ve finských hudebních žebříčcích popularity. Hrají obrovské koncerty pro tisíce lidí. Janne Saksa je takto vytáhl nahoru a jeho silná stránka je v tom, že nechá každou kapelu znít přirozeně. Nedělá nic extra a neustále říká věci jako: „Jestli chcete tamhle ten mikrofon takhle nechat, tak ho tam nechte.“ My jsme se zeptali: „Můžeš nám trochu pomoci? Nejsme si jistí jestli tam ten mikrofon nechat chceme.“ A on na to odvětí: „Tomuhle já kurva říkám skvělý místo pro mikrofon!“ A hned nato jdeme nahrávat. Tahle se dostalo Consume to Contaminate na svět. On se základním nastavením nic nedělal. Produkovali jsme si to sami a on se staral jen o drobnosti. Janne je natolik skromný, že nechce kapely nijak ovlivnit a je tam vlastně nápomocný jen pro práci s počítačovým zpracováním.

Jak bys srovnal tohle MCD s vaším posledním albem Exit?

To EP je úplně jiné. Konečně jsou slyšet kytary a i ostatní nástroje. Předtím byl slyšet pouze zpěv a bicí. Nyní jsou slyšet kytary, bicí, zpěvy a basa! Je slyšet celá kapela.

Takže jste dosáhli čistého zvuku jak jste chtěli?

Nedá se říci, že je to čistý zvuk. Každý nástroj zní drsně. Zpěvy, kytara, basa i bicí - všechno zní drsně a dohromady to zní velmi hrubě. Chtěli jsme toho hrubého zvuku více, než by mělo být a potom to později vyčistit, před dokončením alba. Chtěli jsme se naučit udělat tu nahrávku bez Mieszka s hrubým zvukem a myslím si, že se nám to podařilo. Na tom mini CD je poměr všech nástrojů právě tak akorát.

Na mini CD je skladba CTC a v ní jsou slyšet varhany a violoncello. Co vás vedlo k použití těchto nástrojů?

Jedná se o přechodovou skladbu. Mika složil opravdu prvotřídní metalovou skladbu, ale je to instrumentálka stejně jako Slay. Přemýšleli jsme co s tím. Měl bych tam prostě jenom řvát, nebo tam přidat nějakou hlukovou stopu? Něco jsme potřebovali. Toni má dobré přátele Heikki a Ilari. Zastavili se ve studiu a my se rozhodli, že je do té skladby necháme nahrát violoncello a elektrické varhany. Nahráli jednoduchou variaci, která se čtyřikrát opakuje. Nejdříve se objeví první riff a poté co začne, ho zahrají dvakrát v moll, jednou v dur a jednou v moll. Je to jako z učebnice klasické hudby, když zahraješ moll, moll, dur, moll. Zní to velice teskně. Ukázalo se, že jsme z té skladby sami vystrašení, protože nám z ní běhal mráz po zádech. Zní to opravdu zvláštně, když violoncello hraje stejnou věc jako kytara. Dobrá věc je, že to zní jako kytary v ENTOMBED, když to takhle nahraješ s violoncellem a pokud kytara a violoncello hrají stejně, tak je to ENTOMBED velmi podobné.

Rotten Sound

Co znamená ten pták na obalu mini CD?

Je to pták smrti a je o tom skladba Flesh. Je o tom, jak onemocnět z přílišné konzumace masa. Je o tom, jak způsobit lidem nemoci z masných produktů, které byly vyprodukovány v nadměrném množství a s nadměrným ziskem. Je to vlastně o kapitalismu a to je základní problém, protože kapitalismus vždy vyprodukuje všeho více. Ta skladba Flesh je o tom, jak zabíjet lidi masem, jako v případě nemoci šílených krav nebo ptačí chřipky.

Co plánujete po vydání tohoto skvělého mini CD? Už se připravujete na nové album?

V roce 2007 plánujeme turné po Evropě a doufejme, že i v Čechách. Naše nové album? To nevím. Možná pokud budou nové skladby, ale můžeme je taky všechny vyházet a to teď prostě nevím. Neustále píšeme nové věci, ale jsme na sebe velmi přísní. ROTTEN SOUND obvykle napíše album a celé ho vyhodí a potom další a znovu ho vyhodí. Z materiálů obou alb nám zbudou jen dvě skladby a ty si pak necháme. Prostě píšeme a vyhazujeme a snažíme se vyfiltrovat jen ty nejlepší kusy. Děláme maximum, aby se nám to podařilo.



EPs
1995 - Sick Bastard (Genet Records)
1995 - Psychotic Veterinarian (S.O.A. Records)
1996 - Loosin' Face (Anomie Records)
2000 - Still Psycho (Necropolis Records/Merciless Records)
2006 - Consume to Contaminate (Spinefarm Records/Power-It-Up Records)

Full-length albums
1997 - Under Pressure (Repulse Records/Revenge Productions)
1998 - Drain (Repulse Records/S.O.A. Records)
2002 - Murderworks (Autopsy Stench Records/Necropolis Records/Century Media Records/Relapse Records)
2003 - From Crust 'Til Grind (Century Media Records)
2004 - Murderlive (Spinefarm Records)
2005 - Exit (Spinefarm Records/No Tolerance Records/Willowtip Records)

Splits
1997 - Spitted Alive Split with Control Mechanism (I.D.S. Records)
2001 - 8 Hours of Lobotomy Split with Unholy Grave (M.C.R. Records)
2003 - Seeds of Hate Split with Mastic Scum (Cudgel Agency)


Current members
Keijo Niinimaa - Vocals
Mika Aalto - Guitar
Toni Pihlaja - Bass, backing vocals
Sami Latva - Drums


Former members
Kai Hahto - Drums
Juha Ylikoski - Guitar
Pekka Ranta - Bass
Mika Häkki - Bass


www.rottensound.com
www.myspace.com/rottensound




Komentáře k rozhovoru:


počet příspěvků: 1              poslední: 13.06.2007 - 10:52:58

Zobrazit komentáře

        

Vložit komentář



mosher     13.06.07 - 10:52     Dík za SUPER rozhovor. Kurva už se těším na OBSCENE jak sviňa. Ro...





Copyright © 2006 All rights reserved.           KONTAKTY | ENGLISH VERSION